Futuristisch Foodconcept in IJsland: Ice & Fries

Foodconcept design brengt al onze specialiteiten en services samen. Hier ontwikkelen we vanuit creativiteit, staan we aan de basis van receptuur, vinden we de juiste partners en zorgen we voor een soepele realisatie en implementatie. Het mooie aan Ice&Fries, is dat alles in het teken staat van innovatie, tech en futuristisch design. Een prachtproject in downtown Reykjavik.

DISCIPLINES

Food Concept Design
NPD
Keuken Management System

SECTOR

Fast Casual

AUTHOR
Louis Meisen

See what we do and learn more about working together.

In ons eigen concept development model doorlopen we onze fases zorgvuldig. Om een foodconcept op te leveren, moeten we doorgronden wat de opdrachtgever van ons verlangt. In dit geval spreken we over een internationaal foodconcept met een investeerder en een gekoppeld drankenmerk. Naast ‘Food’, zijn dus ook de ‘Drinks’ erg belangrijk; en zocht men naar synergie. Daarnaast is de investeerder groot geworden in tech, en het digitaliseren en standaardiseren van processen. Naast creativiteit m.b.t. de cultuur, moesten we ook nadenken over lokale productie, 3D printing, zo min mogelijk handling in de outlet met zo min mogelijk personele inzet en een link naar het dranken assortiment in het menu.

We Design Deelt de visie da teen keuken geholpen is met support vanuit tech. Wij vonden Apic Base een geschikte kandidaat om aan te sluiten bij de hele technische backend van dit concept. Apic diende als trainingstool, stockmanagementtool en communicatie in beeld naar de gast inc. allergenen informatie. Als derde partner vonden we een productiebedrijf in IJsland, dat vanuit onze receptuur, alle componenten in kleine en grote badge kon produceren en transporteren, diepvries en met een Europese dekking desgewenst. Daarnaast waren de recepturen ook zo ontwikkeld dat deze ook elders zo door een productiebedrijf ontwikkeld konden worden.

Nu wat meer over het concept Ice & Fries. Ice&Fries draait om fast casual 2.0; met een futuristisch design en een vooruitstrevend foodconcept waar health & fun hand in hand samengaan. Vanuit het drankenmerk Glacier Fire (zowel alcoholisch als non-alcoholisch) werd de strategie gevormd om hun merk te verstevigen door een fast casual foodconcept neer te zetten, waar die dranken de hoofdrol in spelen. Met robotica worden cocktails in het zicht van de gast bereid, bestelling gaat geheel digital en naast Food&Drinks is de beleving doorspekt van technische snufjes. Je loopt in een ijsgrot, hebt je eigen tablet, communiceert met een robot en hebt je eigen muziekinstallatie per tafel.

Het eten dan. We ontwikkelde per gerecht referenties naar de IJslandse cultuur, de toeristen in ijsland, de investeerders met hun multiculturele achtergronden en we verbonden ook een modern DNA aan het fast casual eten. Dus ja; we serveren heerlijke frietjes met topping; maar dan wel vanuit de filosofie van We Design Food. Smaak, opmaak en voedingswaarde moeten van hoge kwaliteit zijn. We gebruikte sterke merken als Beyond Meat om gerechten ook marketingwaarde te geven, en maakte vegetarisch en vegan opties dominant in de kaart. Sauzen werden op recept ontwikkeld en met lokale producenten konden we prachtige ingrediënten toevoegen aan zowel de componenten als de (zeer belangrijke) toppings. Een live 3D geprint logo als topping? Geen probleem.

Tot in perfectie bereid

De gerechten moesten in een kleine en minimalistische keuken bereid worden door een hooggekwalificeerde chef. Dus het personeel dat nu de keuken bedient, is van zeer hoge kwaliteit en uitgebreid getraind. Ook dat is nieuw in dit segment, waar vaak geen ruimte is voor een hooggekwalificeerd profiel. Met alle ondersteuning in componenten, digitaal receptuur en instructie per stap van bereiding, kon het personeel zich volledig richten op de finishing touch. Dus live geraspte limoenschil, een 3D geprint figuur, cressen, specerijencrumbles en zeewierpoeders voor een dramatisch en prachtig resultaat. De foto’s spreken voor zich!

Op afstand

Met een team in IJsland, en de opdrachtgevers die van Madeira, IJsland tot Zuid Afrika woonachtig waren; moesten we zeer efficiënt werken en in zorgvuldige stappen ze door het proces loodsen. Op 1 tastingdag hebben we uiteindelijk elkaar voor de eerste keer in levende lijve ontmoet in Amsterdam; en het hele menu vastgezet. Alles daarvoor ging online en via ons projectplan van fase naar fase; zo konden we het creatieve proces verdedigen en daarnaast soepel overgaan tot implementatie in IJsland; waar ons team 10 dagen al het personeel getraind heeft, de keuken heeft ingericht en de systemen gecontroleerd. Daarna was het team ready to go en deed de techniek de rest.

Nu het concept live is, hebben we de eerste menu engineering ronde gedaan. We hebben gerechten die minder populair waren aangepast in receptuur of prijs, of vervangen en meer seizoensgerechten live gebracht; die al reeds ontwikkeld waren en klaar stonden om geproefd te worden. Alle feedback komt direct in het back office systeem terecht, en we kunnen direct ingrijpen waar nodig. Het uiteindelijke doel is om Ice&Fries uit te rollen naar andere Europese steden, en steeds iets van de lokale cultuur te verwerven met het mythische IJsland. Wanneer de techniek er klaar voor is, zal Ice&Fries de eerste zijn die naast een cocktail robot; ook een keukenrobot in operatie heeft die zowel kan frituren, verwarmen en samenstellen.

“All the food tastes exactly like in the tastings. The standards are great and matched every day, on every moment of time”.  

We kunnen een case natuurlijk niet schrijven in deze tijden, zonder ook Covid te benoemen. Hoewel Ice&Fries een succes was vanaf de start, is de strenge lockdown in IJsland voor alle horeca daar een regelrechte ramp. Een land wat zo afhankelijk is van toerisme, wordt extra hard geraakt. Het is te hopen dat men het volhoudt en de middelen vindt om het uit te houden. Gezien de ontwikkelingen, waren alle efforts die we hier hebben toegepast m.b.t. tech, standaardisatie en calculatie zeer zeker corona proof; maar het is te hopen dat ook de consument straks weer de winkelstraten zal vullen; met zin in een exceptioneel frietje!

Check out their website here!

NEXT CASE

SEE WHAT FOOD DESIGN CAN DO FOR YOUR BUSINESS

Learn more